Celebrate Responsibly

Bliv i din grønne zone

Bliv i din ”grønne zone”

Den grønne zone er din alkohol ”comfort zone”, hvor indtagelsen af alkohol er en del af gode stunder med venner, med til at opbygge den rigtige atmosfære til festen og kan hjælpe med til at socialisere. Dybest set nogle af de gode grunde til, at vi alle elsker øl!

Den grønne zone er et forskelligt sted for hver af os: Det afhænger bl.a. af faktorer såsom tolerance og vægt. At vide hvad din grønne zone betyder er, at være I stand til at drikke ansvarligt og respektere dine egne grænser, samt at nyde natten og alt det sjove meget længere. Hvis du indtager store mængder af alkohol, er mindreårig eller indtager alkohol for hurtigt kan det nemt tage dig ud af din grønne zone og dermed hurtigt vende en fantastisk aften til en dårlig oplevelse.

 

RISIKO SITUATIONER

Jo mere alkohol du drikker, jo langsommere reagerer du på ændringer omkring dig og jo mere forringer du din dømmekraft. Dine fysiske færdigheder og vurderinger er særligt vigtige i situationer, der kan være "risikable”, hvor dine beslutninger er vigtige forhold til at beskytte dit helbred og velvære samt sikkerheden for dem omkring dig.

 

“BINGE DRINKING” ELLER “HEAVY EPISODIC DRINKING (HED)”

Mens definitioner varierer, defineres ”binge drinking” eller ”heavy episodic drinking (HED)” normalt som indtagelse af en stor mængde alkohol i løbet af en kort periode, hvilket resulterer i alvorlige forgiftninger. ”Binge drinking” kan have alvorlige kortsigtede effekter på den enkelte og på mennesker omkring dem, herunder skader på helbred, ulykker, hjerne dysfunktion, uønsket sex og endda død.

 

BEVAR KONTROLLEN

Mængden og hastigheden af dit alkohol indtag, samt hvad du ellers spiser og drikker, kan gøre en forskel, I hvert fald på kort sigt. Når du er tvivl, så stop med at drik og vent til du er sikker på, at du er i kontrol og i stand til at træffe gode beslutninger.

 

ALKOHOL ER IKKE FOR ALLE

Mange mennesker vælger ikke at drikke alkohol, af kulturelle, religiøse eller andre personlige årsager. En beslutning om ikke at drikke alkohol, bør altid respekteres. Undgå eller begræns alkohol når du er i risikable situationer. Du bør ikke drikke når du er syg, hvis du er i dårligt humør eller hvis du er i en situation hvor alkohol ikke føles rigtigt. Hvis du ikke kan kontrollere dit alkohol forbrug, bør du slet ikke drikke.

 

DRIK IKKE ALKOHOL HVIS DU ER MINDREÅRIG

De fleste lande har etableret en minimums alder for køb og forbrug af alkohol. Det er ulovligt som mindreårig at købe alkohol og kan være skadeligt for personens fysiske og mentale udvikling. Nogle situationer skaber undtagelser for alkohol indtag hos mindreårige, når det f.eks. er en del af en religiøs ceremoni eller familiebegivenheder. Vær sikker på at du forstår og følger de lokale love.

 

KØRSEL Selv små mængder alkohol kan påvirke din evne til at køre, så det eneste sikre råd er at undgå alkohol, hvis du kører.

 

ALKOHOL OG GRAVIDITET

Alkohol påvirker både mænd og kvinder, der prøver at blive gravide. Mænd og kvinder, der overvejer at starte en familie bør diskutere deres alkoholforbrug med deres sundhedsplejerske. Alkohol under graviditeten kan påvirke forstret. Der er ingen enighed om sikker grænse for indtagelse af alkohol under graviditet. At vælge ikke at drikke alkohol er den eneste rigtige beslutning. At indtage alkohol når du ammer kan påvirke dit spædbarn. Hvis du er gravid eller ammer, bør du drøfte et hvert alkohol indtag med din sundhedsplejerske.

}