Artikler

Carlsberg maler i bæredygtige farver

Danmarks største bryggeri bliver nu er grønnere end nogensinde

Grønt er ikke altid så grønt, som man skulle tro. Trykfarver kan have stor påvirkning på genanvendeligheden af de materialer, de påføres. Og grøn er en af de mindst miljøvenlige farver, der findes. Man har derfor besluttet at skabe en ‘grønnere’ grøn til Carlsberg etiketter. Initiativet er en del af en større miljøindsats, hvor man har gennemgået alle led i produktionen. Det forklarer bryggeriets emballageansvarlig, Nanna Harbo.

»Vi har virkelig gravet dybt, bl.a. ved at se på trykfarver på vores emballage,« siger hun om alle de grønne tiltag, der i øjeblikket bliver foretaget.

At man så nærmere på brugen af trykfarve og genbrug af papir, resulterede i et samarbejde med den tyske kemiker Michael Braungart, der står bag udviklingen af konceptet ‘Cradle to Cradle’ (C2C) – på dansk: vugge til vugge. Det kan sammenlignes med Ø-mærket på fødevarer. Hvis et produkt er C2C-certificeret, indeholder det ingen skadelige stoffer, og det er egnet til genbrug.

I ni måneder arbejdede bryggeriet sammen med Braungart og hans firma EPEA om at finde en ny trykfarve, der var fri for miljøskadelige stoffer, og som kunne sikre en større genanvendelighed blandt emballagen – jo renere materialer uden miljøskadelige komponenter, jo bedre genbrug.

»Nu gør vi farven på etiketter mere miljøvenlig og bedre til genbrug ved at stille krav til trykfarven, som skal være C2C-mærket, fra vores leverandører,« siger Nanna Harbo.

Grøn er Carlsbergs farve

Siden 1904 har grøn været den gennemgående baggrundsfarve i både designs og logo. Arkitekten Thorvald Bindesbøll designede den ikoniske HOF-etiket med kongekronen i anledning af udnævnelsen som ‘Leverandør til Det Kongelige Danske Hof’. Og den måde, som Bindesbøll skrev ordet Carlsberg på, blev kort efter gjort til det officielle logo. Sådan som det stadig er det i dag.

Med redesignet af etiketten, der er i tråd med det originale af Bindesbøll fra 1904, er bogstaverne stadig skrevet med hvid trykfarve, men baggrunden er trykt med en ny grøn farve. Faktisk er etiketten nu ‘grønnere’ end nogensinde før, for farven på emballagen er nemlig denne helt nye miljørigtige trykfarve, som Carlsberg er den første store virksomhed til at benytte. Den er med til at sikre en langt højere grad af genanvendelighed i papiret og emballagen, det er trykt på.

Når det gælder papir, er det kun 75 pct. af restproduktet fra genbrug, der reelt bliver til papir igen. Det er bl.a. på grund af den trykfarve, som bliver brugt til at trykke eksempelvis logoer.

»Der skal ikke ret meget af den gamle trykfarve til for at reducere genanvendeligheden og værdien af materialet. Derfor håber vi, at andre brancher og virksomheder også vil begynde at bruge mere bæredygtige typer trykfarver,« siger bæredygtighedschef hos Carlsberg Simon Boas Hoffmeyer.

 

Vil du være med til at gøre mere for miljøet sammen med Carlsberg, så gå ind og deltag eller opret en aktivitet i vores Miljøkalender.

Cradle to Cradle

Cradle to Cradle (C2C) – på dansk vugge til vugge – er et designkoncept, hvor produkter indgår i biologiske eller tekniske kredsløb og skaber værdi for både mennesker, miljø og økonomi.

Med udgangspunkt i den tankegang er der udviklet en produktstandard, hvor alle materialer er sunde for omgivelserne og kan blive genanvendt igen og igen. Det vil sige, at der i C2C-certificerede produkter ikke er skadelige stoffer, materialer eller komponenter, hvilket gør det muligt at genbruge eller genanvende produktet.

Profilflaske med humle.JPG
}