Carlsberg forlænger med landsholdet

Vi er røde, vi er hvide...

VM i Mexico i 1986 var et tidspunkt med stor national stolthed. Vi var så stolte af vores drenge, at vi ændrede vores etikette fra grøn til rød.

Nok et mirakel

Istanbul, 2005, Champions League-finalen mellem Liverpool og AC Milan. Halvleg, Liverpool er bagud med 3-0. Anden halvleg, Liverpool scorer tre mål på seks minutter og ender med at vinde på straffespark. Nok det største comeback nogensinde og et af vores stolteste øjeblikke.

Nok den hemmelige ingrediens

I den tid Carlsberg sponsorerede landsholdet var spillerne aldrig tørstige. Vi var i omklædningsrummet for at fejre dem efter hver kamp. Vi bød dem velkommen hjem hver gang de rejste tilbage til Danmark, og vi forsynede deres fester overalt i verden. Nok hemmeligheden bag den bedste holdånd i fodboldens historie.

Dansk Dynamit

Da de kvalificerede sig til VM i Mexico var det danske landshold allerede blevet en legende. Hele verden blev hypnotiseret af deres fodbold. Deres spil var så eksplosivt og vedholdende, at de blev kaldt for Dansk Dynamit. Nok et af vores stolteste øjeblikke.

Den rigtige mand til jobbet

Carlsbergs sponsorat muliggjorde at DBU kunne ansætte Sepp Piontek fra Tyskland i juli i 1979. Han var den første professionelle træner for det danske landshold. Han forvandlede en gruppe af strålende individer til at blive det mest ikoniske hold nogensinde.

På hele verdens læber

Carlsbergs fodbold feber nåede snart det internationale plan. I 1988 blev de en del af UEFA European Football Championship. I 1990 gik Carlsberg globalt og blev sponsor for 1990 FIFA World Cup i Italien.

De bedste fans i verden

Danske fans blev ligeså berømte som deres hold. De var et fredeligt hav af røde og hvide, glade og venlige øldrikkere, som Carlsberg var stolte af at støtte. De var så elsket, at de i 1984 blev belønnet for deres ”generøse og velafbalanceret adfærd” med et UNESCO Fair Play trofæ.

Den største fodbold drøm i verden

I slutningen af 70'erne, imens andre europæiske hold allerede havde opnået legende status, var dansk fodbold stadig amatøragtig. Med ambitionen om at tage dansk fodbold ikke kun til et professionelt niveau, men også til VM, blev Carlsberg sponsor af Dansk Boldspil Union (DBU). Vi havde givet dansk øl til verden. Nu ville vi give dem dansk fodbold.

UEFA European Championships

Officiel Øl af England

Carlsberg har været den officielle øl for det engelske hold i 20 år, et partnerskab der vil fortsætte mod World Cup 2018. Carlsberg er også en af grundlæggerne af Wembley Stadium, som skal sikre at fodboldfans, som besøger det legendariske stadion, aldrig skal gå langt for at få en forfriskende Carlsberg øl.

They’ll never walk alone

I 1992 landede Carlsberg i fodboldens "hjemland", England, og Liverpool FC, en af de stærkeste og mest kendte Premier League-klubber, begyndte at spille med Carlsbergs logo på deres trøjer. Vi har gået ved deres side i 24 år og ser frem til at fejre vores 25-års jubilæum i 2017. Nok det længste sponsorat i historien.

Et godt hovedstød

I 1948, ved OL i London, udlånte Carlsberg en af sine medarbejdere, John Hansen, til det danske fodboldlandshold. Hans kraftfulde hovedstød vandt en bronze til Danmark. Nok Carlsbergs første forsøg på at sponsorere fodbold.

Næsten en fodbold historie

Niels og Harald Bohr var både videnskabsmænd, øl elskere og store fodboldspillere. For Carlsberg var dette en uimodståelig kombination, og formentlig grunden til, at vi støttede Niels' arbejde indtil han modtog Nobelprisen.

Officiel Øl af Barclays Premier League

Carlsberg er stolt over at have været den officielle øl af Barclays Premier League fra 2013 til 2016. Med 20 hold, 38 runder og et spil på det højeste niveau, er det nok den mest fulgte liga i verden.